
Strategie en concept van je personeelsblad
Dit is de oriënterende stap, waarin je een aantal duidelijke keuzes maakt:
Tip 1:
Bepaal je doel
Wat wil je bereiken met je personeelsblad? Bedenk welke doelen voor jouw organisatie belangrijk zijn: informeren, verbinden, overtuigen, vermaken, inspireren, activeren, kennis vergroten, betrokkenheid versterken… Je kunt er ook een paar kiezen. Houd hierbij rekening met de doelstellingen van je bedrijf en met de interne communicatiedoelstellingen.
Tip 2:
Definieer je doelgroep
Wie zullen je lezers worden? Alle medewerkers? Specifieke afdelingen? Het management? Denk ook aan klanten, donateurs en andere belanghebbenden. Wat hebben deze lezers met elkaar gemeen? Welke informatiebehoeften hebben zij? Wat vinden ze nog meer belangrijk aan een magazine dat voor hen gemaakt wordt? Leg dit vast. Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker je je magazine straks vult.
Tip 3:
Kies de beste vorm
Kies je voor een personeelsblad in print? Of voor een dynamisch online magazine? Beide opties hebben voor- en nadelen. Bij printmagazines heb je bijvoorbeeld te maken met hoge druk- en portokosten.
Tip 4:
Bepaal hoe vaak je personeelsblad verschijnt
Afhankelijk van je budget en tijd kies je een haalbare verschijningsfrequentie. Dat kan bijvoorbeeld maandelijks, tweemaandelijks of per kwartaal zijn.

"Een online magazine geeft meer controle over het bereik van je content. Én biedt de makers meer flexibiliteit en creativiteit!"
Mireille Wijnker, contentspecialist
Tip 5:
Denk na over de kernwaarden
Jullie organisatie heeft bepaalde kernwaarden. Het personeelsblad mag een gezicht krijgen dat daarbij past. Kies enkele kernwaarden die passen bij je tijdschrift. Die kernwaarden komen bijvoorbeeld terug in artikelen, rubrieken, foto’s, video’s en in de tone-of-voice.
Tip 6:
Wees niet té positief
Bedenk je van tevoren: informatie in een personeelsblad moet betrouwbaar zijn. Een té positief beeld van de werkelijkheid valt op en waarderen je lezers niet. Collega’s, beslissingen of resultaten afvallen hoeft ook niet. Zorg voor objectieve berichtgeving, waarbij je een onderwerp van meerdere kanten belicht. Zo verhoog je de geloofwaardigheid van je personeelsblad.
Tip 7:
Maak het blad herkenbaar voor alle medewerkers
Een personeelsblad krijg je aangeboden. Daarom moeten alle medewerkers zich aangesproken voelen. Maak het blad voor iedereen aantrekkelijk. Zorg dat alle afdelingen aan bod komen in je magazine. Spreek met meerdere collega’s uit alle lagen van je bedrijf. Werk je bij een hele grote organisatie? Leg dan duidelijk uit welke functie iemand heeft en op welke afdeling diegene werkt. Vertel ook concreet wat ontwikkelingen voor mensen betekenen.
Tip 8:
Zorg voor een afwisselende informatiemix
In een personeelsblad kun je veel informatie kwijt. Zorg voor een representatieve informatiemix die interessant is voor alle werknemers. Denk aan grote, algemene ontwikkelingen die voor het hele bedrijf gelden, maar ook aan originele onderwerpen die spelen op de werkvloer. Mensen lezen sowieso altijd graag over mensen. Het belangrijkste is: ken je bedrijf en ken de behoeften van je medewerkers. Alleen dan kun je een magazine maken dat je doelgroep raakt!