Design en eindredactie van je personeels­blad

Je magazine krijgt steeds meer vorm. De doelen zijn vastgesteld en de inhoud is rond. Nu ga je keuzes maken voor een aantrekkelijk design dat past bij de uitstraling van je bedrijf. Daarnaast is het tijd voor de laatste punten en komma’s in je teksten…

Tip 1:

Zet de puntjes op de i

Als alle tekst geschreven is, gaat die langs de eindredacteur. Dit is iemand die checkt of overal dezelfde tone-of-voice is gebruikt. Die spel- en typefouten verwijdert, verleidelijke koppen, intro’s en quotes maakt, en de lengtes controleert. Deze check brengt de kwaliteit van je magazine naar een hoger level. Daarna is je tekst klaar voor opmaak.

Tip 2:

Boeiend beeld

Bij je tekst moet beeld komen. Dit kunnen foto’s, video’s, illustraties of animaties zijn. Goed beeld ondersteunt je tekst en maakt een pagina aantrekkelijk. Denk ook aan een hoogwaardige coverfoto: het beeld dat je lezers moet verleiden het magazine te openen. Bij een online magazine kan het coverbeeld ook een video zijn. Voor het maken van pakkend beeld kun je een foto- of videograaf of animator inhuren. Of misschien schuilt in een van de medewerkers een semiprofessionele beeldmaker. Je kunt ook stockmateriaal gebruiken. Kijk wat past bij jouw budget.

Tip 3:

Size matters

Voor een papieren personeelsblad is het juiste papier en formaat belangrijk. Zorg dat het blad opvalt tussen de post. Kies voor een afwijkend formaat of zorg voor een glossy uitstraling, als je budget dat toelaat. Af en toe een dubbeldikke special trekt ook de aandacht. Bij een online magazine is het juist van belang dat het goed werkt op verschillende apparaten. Het moet responsive zijn – dus prettig leesbaar op een desktop, tablet én smartphone.

“Goede foto’s, video’s en animaties ondersteunen je tekst en maken een pagina aantrekkelijk”

Rachelle Bakker, animator

Tip 4:

Sterk ontwerp

Als tekst en beeld klaar zijn en je een formaat hebt bepaald, is het tijd voor een design dat past bij je bedrijf. Het is verstandig om het creatieve ontwerp van het basisstramien over te laten aan een ervaren vormgever. Die ontwikkelt het ontwerp net zo lang door tot je tevreden bent. Hij of zij kan ook het magazine drukklaar maken. Zo voorkom je dat er toch kleine foutjes insluipen, zoals tekst die van een pagina afvalt of beeld dat van onvoldoende kwaliteit voor drukwerk is.

Tip 5:

Handige huisstijl

Heeft je organisatie een eigen huisstijl voor communicatieve uitingen? Zorg dan dat het personeelsblad daarop aansluit. Dat zorgt voor herkenning. Is er geen huisstijl? Dan kun je die laten ontwerpen door een vormgever. Je kunt je (digitale) tijdschrift laten aansluiten bij je offline uitingen of bij de website. Laat je goed informeren door ervaren designers over je definitieve ontwerp. Dat voorkomt dat je op de langere termijn tegen gekke dingen of verkeerde keuzes aanloopt.

Let op: Maak je een online magazine dat bestaat uit templates of sjablonen, bedenk dan dat niet alles in de vormgeving is aan te passen.

Tip 6:

Maak je magazine toegankelijk voor iedereen

Vooral met een online magazine heb je hier meer mogelijkheden voor. Benut deze, want ze zorgen ervoor dat je magazine beter gelezen wordt. Maak je ontwerp responsive. Dat wil zeggen dat het design prettig leesbaar is op alle schermen (desktop, tablet en mobiel). Denk er ook aan dat je genoeg contrast creëert in je lettertypes en kleuren, dat je tekst niet te klein is en dat je werkt met korte alinea’s, opsommingen en duidelijke tussenkoppen. Maak een ‘luisterversie’ als je slechthorende of dove collega’s hebt. Hier vind je nog meer tips om je tijdschrift voor iedereen toegankelijk te maken.

“De kracht van online magazines: groot en het liefst bewegend beeld. Trakteer je lezer op fraaie, verrassende foto’s en video’s”

Eveline Klomp, designspecialist

Tip 7:

Kies een opvallende cover

Met je cover overtuig je je lezers om je magazine te lezen. In die zin is het de belangrijkste pagina van je tijdschrift. Kondig de meest interessante artikelen op de voorpagina aan. Maak hierbij een goede mix van informatieve items, sterke human interest en grappige rubrieken. Op de cover doen cijfers het altijd goed. Na de cover volgt de inhoudsopgave. Daarin geef je alle artikelen weer, eventueel voorzien van een hele korte omschrijving en/of foto van de inhoud.

Tip 8:

Vergeet de laatste check niet!

Als alle tekst en beeld zijn geplaatst in je magazine, is het tijd voor een allerlaatste check. Controleer of er geen gekke dingen in de vormgeving zijn geslopen. Soms vallen teksten of kaders gedeeltelijk weg. Of is een kop toch niet helemaal duidelijk. Wellicht heb je meer of andere foto’s nodig, omdat de tekst te overheersend is. Controleer deze eindversie altijd minutieus.

Heb je vragen of wil je meer weten over het maken van online magazines?

Stuur een bericht naar Eveline

Heldere communicatie voor zorg, onderwijs en sociaal domein