Publicatie, distributie en evaluatie van je personeelsblad

Je magazine is bijna klaar om bij je lezer op de (digitale) mat te vallen. Dit is hoe je zorgt voor het beste bereik:

Tip 1:

Denk na over distributiekanalen

Je kunt je personeelsblad op verschillende manieren verspreiden. Via de post bijvoorbeeld, lekker ouderwets. Of digitaal via e-mail, intranet en social media. Een printmagazine heb je fysiek in handen en kan waardevoller aanvoelen dan digitale content. Het verdwijnt niet in een overvolle mailbox en je kunt het overal lezen. Online magazines zijn duurzamer, hebben een groter en sneller bereik zonder extra kosten, zijn interactiever en eenvoudig herbruikbaar. Daarbij kun je goed meten hoe het blad gewaardeerd wordt door je lezers. Welke kanaal heeft jullie voorkeur?

Tip 2:

Tijd voor evaluatie

En dan is je personeelsblad bedacht, gemaakt én gepubliceerd. Hoe zullen de reacties zijn? Van online magazines kun je de leesstatistieken bijhouden om de populairste artikelen en leestijd te checken. Vraag ook direct aan collega’s wat zij van het magazine vinden. Op basis van deze data kun je je volgende editie verbeteren.

“Van online magazines kun je de leesstatistieken bijhouden om de populairste artikelen en leestijd te checken”

Maaike Haumann, contentcreator

Tip 3:

Verwerk je feedback kritisch

Je hebt goed nagedacht over de formule van je personeelsblad. Bedenk dus ook dat je niet alle wensen en meningen van collega’s hoeft te verwerken in een volgende versie. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen. Maar ga wel zorgvuldig en respectvol om met de feedback die je (ongevraagd) ontvangt.

Tip 4:

Ga creatief om met beperkte budgetten

Iedere contentmaker krijgt vroeg of laat te maken met minder budget dan hij of zij zou willen. Zoek naar manieren om aan ‘kosteloze’ content te komen. Laat medewerkers of experts iets schrijven vanuit hun vakgebied of interesse. Jij herschrijft dat alleen nog even. Herschrijf ook persberichten van vakorganisaties, voor nieuwsberichten of kortere artikelen. Start een schrijf- of fotowedstrijd en vraag bijdragen van collega’s. Vraag of je een hoofdstuk uit een vakboek mag publiceren als free publicity voor die uitgave. Maak een rubriek met de meest gelezen social media-posts over een bepaald onderwerp: zo is je blad makkelijk gevuld! Er zijn ook beeldbanken waar je aan gratis foto’s kunt komen, zoals Pexels, Freepik of Pixabay.

Tip 5:

Have fun!

Ben je nu een beetje overweldigd door alle tips en tricks? Geen paniek! Een magazine maken is vooral erg leuk! En bedenk dat je altijd hulp kunt inschakelen van professionele bladenmakers. We wensen je heel veel succes en plezier bij het maken van je eigen personeelsblad!

Heb je vragen of wil je meer weten over het maken van online magazines?

Stuur een bericht naar Eveline

Heldere communicatie voor zorg, onderwijs en sociaal domein