Zo maak je je online magazine onweer­staanbaar

Wat werkt wel, wat werkt niet?

Prettige mix tussen artikelstijlen

Je kunt het zo gek niet bedenken: alles kan en mag in een online magazine. Jij bent de baas. Natuurlijk houd je rekening met de interesses van je lezers. Zorg ook voor een goede herkenbaarheid en laat je huisstijl terugkomen in je online magazine. Kortom, zorg voor een prettige mix tussen deze verschillende artikelstijlen:

  • Ervaringsverhalen van lezers of collega’s
  • Interviews met wetenschappers en experts
  • Reportages op locatie of juist op kantoor
  • Nieuws en actuele ontwikkelingen
  • Verdiepende kennisartikelen en achtergrondinfo
  • Acties, wedstrijden en weggevers onder lezers
  • Columns of rubrieken van deskundigen of lezers
  • Een ingezonden berichten of foto-rubriek

Een handige redactionele formule

De belangrijkste pijlers van je online magazine en de tone of voice leg je vast in een redactionele formule.

  • Je pijlers zijn de onderwerpen of thema’s waarover je lezers zeker willen lezen. Daarover informeer je ze steeds opnieuw vanuit een andere invalshoek. Redactionele pijlers geven je magazine een gezicht.
  • In de tone of voice bepaal je welke schrijfstijl de voorkeur heeft. Spreek je lezers met ‘u’ of ‘je’ aan? Welke woorden gebruik je (niet) in teksten? Kijk ook of je belangrijke gegevens over je doelgroep en afspraken kunt vastleggen. Doe je dat uitgebreid, dan maak je een ijkpersoon of persona.
  • De redactionele formule is voor lezers prettig, maar ook voor de maker(s) een fijne houvast. Je weet aan welke thema’s je aandacht moet besteden. Dat zorgt dat lezers elke keer een herkenbaar en aantrekkelijk magazine onder ogen krijgen.

Tot slot zetten we op een rij wat wel én wat juist niet slim is om te doen in online magazines.

Wat wel werkt

Wat niet werkt

Wat wel werkt

Gelaagde informatie

Een online magazine heeft meestal een gelaagde opbouw. Schotel je lezer niet ineens alle beschikbare informatie voor, maar begin met een aantrekkelijke kop en een spannend intro (eerste laag). Daarna geef je meer informatie over het onderwerp (tweede laag). Extra diepgang of aanvullende content bereiken je lezer via pop-up’s (derde laag).

Verrassende artikelstijlen

Variatie is misschien wel het sleutelwoord tot een mooi en verrassend online magazine. Die variatie zit ‘m zeker ook in de artikelstijlen. Wissel af met een leuk vraag-antwoordinterview, een prikkelende column, of geef een kijkje in iemands leven/werkweek/dag.

Korte filmpjes

Met de nadruk op kort. Want op lange uitgebreide video’s zit de lezer/kijker niet te wachten. Maximaal 2 minuten kun je de aandacht van je kijker wel claimen. Mits je verhaal interessant genoeg is natuurlijk.

Paginagrote beelden

De kracht van online magazines: groot en het liefst ook bewegend beeld. Trakteer je lezer op fraaie, verrassende foto’s en video’s. Die grote beelden hoeven niet van drukwerkkwaliteit te zijn, maar een onscherpe, onduidelijke afbeelding doet afbreuk aan je magazine. Dus zorg voor een goede fotograaf of relevante stockbeelden.

Chuncks

Geef hapklare brokjes informatie. Een rustige pagina en een mooie verdeling van tekst en beeld nodigen uit tot lezen. Verder lezen gaat haast vanzelf. Ook lange artikelen verdeel je in alinea’s van ongeveer gelijke lengte mét aantrekkelijke tussenkoppen. De scannende lezer wordt zo op zijn wenken bediend.

Gelaagde informatie

Een online magazine heeft meestal een gelaagde opbouw. Schotel je lezer niet ineens alle beschikbare informatie voor, maar begin met een aantrekkelijke kop en een spannend intro (eerste laag). Daarna geef je meer informatie over het onderwerp (tweede laag). Extra diepgang of aanvullende content bereiken je lezer via pop-up’s (derde laag).

Staande foto's

Houd rekening met het beeldscherm van je lezer. Die leest in een zakelijke omgeving overwegend in landscape (liggend). Op de smartphone na natuurlijk. Denk hier goed over na voordat je foto’s selecteert of laat maken. Je hebt dus meer aan horizontale foto’s. Veel ‘vlees’ om het onderwerp op de foto is prettig bij het opmaken. Dan is er rondom je portret of hoofdonderwerp genoeg ruimte voor tekst.

Wat niet werkt

Staande foto's

Houd rekening met het beeldscherm van je lezer. Die leest overwegend in landscape (liggend). Op de smartphone na natuurlijk. Denk hier goed over na voordat je foto’s selecteert of laat maken. Je hebt dus meer aan horizontale foto’s. Veel ‘vlees’ om het onderwerp op de foto is prettig bij het opmaken. Dan is er rondom je portret of hoofdonderwerp genoeg ruimte voor tekst.

Verrassende artikelstijlen

Variatie is misschien wel het sleutelwoord tot een mooi en verrassend online magazine. Die variatie zit ‘m zeker ook in de artikelstijlen. Wissel af met een leuk vraag-antwoordinterview, een prikkelende column, of geef een kijkje in iemands leven/werkweek/dag.

Te veel pagina's

Een dubbeldik nummer van een print editie verkoopt vaak goed. Maar dat moet je online niet proberen. Een magazine met minder pagina’s dat vaker verschijnt is beter dan een keer per jaar veel informatie op je lezer afvuren.

Te veel pagina’s

Een dubbeldik nummer van een print editie verkoopt vaak goed. Maar dat moet je online niet proberen. Een magazine met minder pagina’s dat vaker verschijnt is beter dan een keer per jaar veel informatie op je lezer afvuren.

Korte filmpjes

Met de nadruk op kort. Want op lange uitgebreide video’s zit de lezer/kijker niet te wachten. Maximaal 2 minuten kun je de aandacht van je kijker wel claimen. Mits je verhaal interessant genoeg is natuurlijk.

Lappen tekst

Te veel tekst op een pagina schrikt af. Houd je artikel zo bondig en relevant mogelijk. De lezer bepaalt zelf hoe lang hij leest, maar je kunt hem wel verleiden om verder te lezen. Met een goede kop, een duidelijk intro, korte alinea’s, slimme tussenkoppen, onthullende quotes en informatieve kaders, lijstjes of illustraties.

Lappen tekst

Te veel tekst op een pagina schrikt af. Houd je artikel zo bondig en relevant mogelijk. De lezer bepaalt zelf hoe lang hij leest, maar je kunt hem wel verleiden om verder te lezen. Met een goede kop, een duidelijk intro, korte alinea’s, slimme tussenkoppen, onthullende quotes en informatieve kaders, lijstjes of illustraties.

Paginagrote beelden

De kracht van online magazines: groot en het liefst ook bewegend beeld. Trakteer je lezer op fraaie, verrassende foto’s en video’s. Die grote beelden hoeven niet van drukwerkkwaliteit te zijn, maar een onscherpe, onduidelijke afbeelding doet afbreuk aan je magazine. Dus zorg voor een goede fotograaf of relevante stockbeelden.

Heel veel doorklikken

Wat ook niet werkt zijn pagina’s waarop je steeds moet doorklikken naar meer informatie. Een keer klikken kan zeker, maar te veel actie mag je niet verwachten. Zorg dus dat je de juiste opmaak kiest van je pagina. Scrollen is veel minder een probleem. Deel je tekst dus op in brokjes informatie.

Heel veel doorklikken

Wat ook niet werkt zijn pagina’s waarop je steeds moet doorklikken naar meer informatie. Een keer, daartoe is een lezer vast bereid, maar te veel actie mag je niet verwachten. Zorg dus dat je de juiste opmaak kiest van je pagina. Scrollen is veel minder een probleem. Deel je tekst dus op in brokjes informatie.

Chuncks

Geef hapklare brokjes informatie. Een rustige pagina en een mooie verdeling van tekst en beeld nodigen uit tot lezen. Verder lezen gaat haast vanzelf. Ook lange artikelen verdeel je in alinea’s van ongeveer gelijke lengte mét aantrekkelijke tussenkoppen. De scannende lezer wordt zo op zijn wenken bediend.

Steeds dezelfde indeling

Pagina’s die er allemaal hetzelfde uitzien zijn saai en aantrekkelijk. Wees creatief, verras de lezer en zorg dat hij continu iets anders te zien en te doen krijgt. Het is wel slim om bij elk nummer terug te grijpen op eenzelfde stijl en vormgeving voor een bepaalde rubriek. Die herkenbaarheid geeft de lezer houvast.

Steeds dezelfde indeling

Pagina’s die er allemaal hetzelfde uitzien zijn saai en aantrekkelijk. Wees creatief, verras de lezer en zorg dat hij continu iets anders te zien en te doen krijgt. Het is wel slim om bij elk nummer terug te grijpen op eenzelfde stijl en vormgeving voor een bepaalde rubriek. Die herkenbaarheid geeft de lezer houvast.

Heb je vragen of wil je meer weten over het maken van online magazines?

Maak een afspraak met Eveline

Heldere communicatie voor zorg, onderwijs en sociaal domein