Meten = weten

Is je publicatie succesvol of juist niet?

Online publicaties maak je niet alleen omdat dat leuk is. Je wilt ook dat ze resultaat opleveren. Dat je doelgroep het magazine interessant vindt en leest – en welke pagina’s of onderwerpen het meest in trek zijn. Hoe meet je of een uitgave goed gelezen is? Is een leestijd van drie minuten lang of juist kort?

Om de effectiviteit van publicaties te meten heeft Foleon in totaal 8.500 documenten en ruim 10 miljoen pageviews met elkaar vergeleken. Foleon onderscheidt vier fases in de betrokkenheid van en relatie met klanten. Elke fase vraagt om een ander type online publicaties. Door te kijken naar de gemiddelde omvang en de gemiddelde leestijd van publicaties, kun je inschatten hoe jouw online magazine ‘scoort’ ten opzichte van andere publicaties.

Awareness stage (bewustwordings­fase)­

In deze fase wordt vaak gebruikt gemaakt van: verslagen, e-books en event magazines.

Lees meer

Consideration stage ­ (afwegings­fase)

In deze fase wordt vaak gebruikt gemaakt van: brochures, case studies, whitepapers en catalogi.

Lees meer

Decision stage (beslissingsfase)

In deze fase wordt vaak gebruikt gemaakt van: offertevoorstellen en presentaties.

Lees meer

Loyalty stage (loyaliteitsfase)

In deze fase wordt vaak gebruikt gemaakt van: klantenmagazines, jaarverslagen, personeelsbladen en nieuwsbrieven.

Lees meer

Belangrijke do’s en don'ts

Ben je te lang bezig met het maken van content of de vormgeving van je publicatie? Overweeg het uitbesteden van werk! Wij hebben veel ervaring met Foleon en kennen alle (on)mogelijkheden.

Maak je publicaties met meer pagina's dan gemiddeld? De belangrijkste troef van online publicaties is lezers betrokken houden. Bedenk dat het misschien slimmer is om elke maand tien pagina’s te publiceren dan eens per kwartaal bijna veertig. Kijk ook hoe je content visueel kunt inkorten met meer interactieve elementen. Denk aan video, overlays, icoontjes, kaders of andere grafische elementen.

Wil je publicaties na verloop van tijd updaten? In tegenstelling tot een pdf of gedrukte informatie kunnen Foleon-documenten in een oogwenk worden bewerkt. Gewoon actuele cijfers toevoegen, opnieuw publiceren en de laatste informatie staat online.

Lukt het niet om de kwaliteit van je werk naar een hoger plan te tillen? Laat een externe eindredacteur je werk checken voor de laatste puntjes op de i. Ook een externe vormgever kijkt met een frisse blik naar je design en kan je met een paar snelle tips weer op weg helpen.

Haken lezers snel af? Zorg dat de kijker actie onderneemt voordat hij afhaakt. Hoe? Door je publicaties goed te structureren. Maar ook door de belangrijke inhoud hoog op de pagina te plaatsen. Vergeet niet aantrekkelijke, vlot geschreven teksten en sprekende beelden te gebruiken. Zo boei je de lezer vanaf het openen van de pagina.

Ben je benieuwd hoe je magazine gelezen wordt? Alle publicaties zijn te koppelen aan Google Analytics. Daarmee genereer je dezelfde rapportages als bij je website. Wil of kun je geen gebruik maken van Google? Foleon heeft een ingebouwde analysetool, waarmee je de belangrijkste statistieken snel boven water hebt.

Heb je vragen of wil je meer weten over het maken van online magazines?

Maak een afspraak met Eveline

Heldere communicatie voor zorg, onderwijs en sociaal domein